Jeg fløy på American Airlines under en pandemi (og vil ikke gjøre det igjen)

Skal du fly på American Airlines mens navnet sitt land fremdeles ikke har dette viruset i nærheten av under kontroll? Etter å ha vært på to av flyreisene sine i går, vil jeg si nei. Risikoen er langt over det akseptable nivået for helsen din. Når jeg må fly hjem om en måned eller så, velger jeg sikkert et annet flyselskap.

Det føles rart å være reiseskribent i disse tider. Noen av mine jevnaldrende forteller uansvarlig til alle at det er helt greit å fly igjen, å se verden i det øyeblikket utenlandske land vil gi oss inn igjen. Offentlig følelse er langt mer forsiktig, med god grunn. Det er fortsatt et høyt smittenivå, særlig i land ledet av populister som først ikke tok denne trusselen seriøst (USA, Storbritannia, Mexico og Brasil har «ledelsen» langt).

I undersøkelser som spurte når amerikanere ville føle seg trygge på å fly igjen, de som svarte «ikke i minst ett år» har spredt seg fra 40% til 65% i resultatene jeg har sett. De fleste av allmennheten er langt mer komfortable med å reise på en trygg måte i sommer, som i sin egen bil til et sted hvor de kan holde avstanden.

Mange vil med rette spørre: «Så hvorfor var du på et fly da, dumbass? ” Greit spørsmål, men det var ikke for en ferie. Eller en pressetur.

Datteren min må flytte ut av college-leiligheten sin i slutten av denne måneden, og siden praksisperioden hun ble ansatt for hos Disney er på vent, får vi henne til å flytte ut og bringe henne tilbake til Mexico for en stund for å bo hos oss. Dessuten måtte min kones visum fornyes (som krever at vi forlater landet). Selv om vi hadde en bil, ville det være en veldig lang tur for å prøve å kjøre fra det sentrale Mexico helt til Florida.

Vi setter frivillig karantene i to uker i et tomt hus i Tampa med start nå, så dette er ikke akkurat en tur til stranden . Vi bestilte motvillig en flytur fra Leon / Guanajuato til Tampa via Dallas for å komme dit vi trengte å være for å ta oss av familiens anliggender.

Et fly er et iboende tøft miljø for å opprettholde enhver form for sosial distansering. Spesielt i denne tid og tid når bønnetellene har dyttet så mange seter de kan i et flygende metallrør. skjedde, de eldre flyselskapene løp mot bunnen for å være mer som Spirit Air, og belaste mer penger for mengden benplass som det verste budsjettflyselskapet ga deg for 20 år siden. Ellers var ideen å presse deg inn i en umenneskelig liten plass hvis du ikke «oppgraderte.» og JetBlue har holdt mellomsetene sperret for ikke-relaterte passasjerer for å redusere infeksjonsrisikoen. Southwest selger færre billetter på hvert fly, og siden de har åpne sitteplasser, bør dette bety langt færre mennesker i mellomseter. Da jeg fant ut den harde veien i går, har American Airlines gjort ingenting.

Fra min erfaring har American egentlig bare gjort to grunnleggende endringer: ingen ombord matservering og endring av kunngjøringer på gate og i hytta. Hva gjør de egentlig annerledes? Ikke mye.

Flyplassopplevelsen: BJX, DFW og TPA

Jeg vil sannsynligvis gi American Airlines en C – eller D-karakter for hvordan de takler helsetruslene, men flyplassene prøver mye hardere, spesielt Tampas.

I Leon / Guanajuato har de gjort det vanskeligere for seg selv ved å stenge gateområdet oppe og få alle til å trenge seg sammen i det mindre nedeområdet. Dette var sannsynligvis en økonomisk avgjørelse fordi avgangsflybrettet som før viste 20+ flyvninger nå viser 4 eller 5. Men det er meningsløst å merke seter for ikke å bli brukt, og stapp fem flyreiser til folk i samme venteområde som før bare stående rom. På toppen av det hadde noen flyplassmedarbeidere ikke på seg masker eller hadde på seg nakken. Det er som å ta en p-pille annenhver dag eller bruke kondom «for det meste.» Ikke veldig effektivt.

Det var kunngjøringer som ba folk om å holde avstanden, men med tanke på plassproblemene var det egentlig ikke mulig. Volaris sier tydeligvis bare «skru det» når de går ombord på flyene. Det så ut som pre-virusdagene bortsett fra masker. Jeg er glad vi ikke var på vei til Tijuana.

Amerikanernes boardingprosess var også et rot. Mens United, den ene porten over, gikk ombord for rad og startet bak på flyet, gjorde American det fortsatt på samme måte som de gjorde før viruset. De bruker det samme tilfeldige prioritetsnummersystemet som utsetter alle for mye mer interaksjon og tett blanding enn nødvendig. United hadde avstandsmarkører på gulvet, det hadde ikke American.

I Dallas (DFW) har flyplassen tydelig gjort mange endringer, inkludert avstandsmarkeringer ved sikkerhetslinjer, mange lukkede ikke-viktige butikker og restauranter, og nye plexiglassskjold for arbeidere. Det var rart at vi måtte presse dører med hendene for å komme til innvandringsområdet fra porten, og for første gang siden jeg har fått det, var Global Entry nær ubrukelig. Alle ble dirigert inn i den samme snakende innvandringslinjen med en fil for å nærme seg tellere, Global Entry eller ikke, amerikansk eller utenlandsk. Det var trøstende å se noen tørke ned plastkassene ved sikkerhetsporten.

Gjennom hele flyplassen i Dallas virket det som om det ikke var noen universell policy om masker. Som i Leon hadde nesten ingen av gutta som rullet rullestoler rundt seg en – selv om de har å gjøre med de mest sårbare passasjerene. Noen av matarbeiderne hadde det ikke over nesen. Jeg så tre amerikanske ansatte uten masker på (men ikke ved porten min). Mange reisende hadde ikke på seg masker mens de beveget seg rundt flyplassen, spesielt de portly Texans med camo Crocs og mannlige bryster.

Du må ta et tog mellom terminalene i Dallas, og disse bilene blir for overfylte for komfort. Så vil en gruppe yahoos komme i pakker, snakke høyt uten ansiktsdekning og oppføre seg som om de er i trygge New Zealand i stedet for «vi blåste det» Texas.

Jeg passerte bare gjennom Tampa flyplass (TPA) på vei ut etter ankomst, men bildet nedenfor er en god indikasjon på hvor seriøst de tar trusselen. #Floriduh får kanskje internasjonalt hån, men Tampa flyplass gjør mer enn de fleste når det gjelder å gjøre helse og sikkerhet en prioritet. For det første er alle ansatte pålagt å bruke ansiktsmasker. De har en chatboks på hjemmesiden der du kan spørre om prosedyrene deres.

Kunngjøringer som ble sendt mens jeg var der, understreket behovet for å ha ansiktsdekk og ba folk komme for å hente noen til å vente på mobiltelefonpartiet, ikke i terminalen. Jeg så distanserte markeringer på gulvet overalt. Jeg er mindre nervøs for å dra tilbake til TPA flyplass enn for en opphold i Atlanta, Dallas eller Houston.

Ingen av flyplassene tok temperaturen vår, og det var ingen helseskjermer i USA. I Mexico fylte vi ut et spørreskjema som sa at vi ikke hadde noen symptomer før vi fikk lov til å sjekke inn, og en person som gjennomgikk det senere, sprutet oss med hånddesinfiseringsstasjon før sikkerhetshåndboken.

Flying American Airlines Under en pandemi

Hvorfor fløy vi med American Airlines til å begynne med for å sikkerhetskopiere litt? Vel, opprinnelig hadde vi booket Interjet-fly helt tilbake i begynnelsen av februar fordi de er det beste meksikanske flyselskapet når det gjelder benplass. Interjet avlyste imidlertid alle internasjonale flyreiser i mars. De flyr fortsatt ikke til USA. Etter at de nektet å tilbakebetale billettgebyret (selv om dette kreves av DOT), bestred jeg kostnaden på kortet mitt og ble kreditert tilbake.

Jeg hadde mer enn 100.000 AAdvantage miles på amerikansk, takket være noen lange flyreiser, men for det meste fra å bruke et par av deres reisekredittkort mye. De kjørte et salg på bare 10 km for å komme fra Mexico til Tampa, så vi bestilte to flyreiser for 20 km og totalt $ 148 i skatt. I ettertid fikk vi det vi betalte for, bortsett fra at i stedet for bare å få mindre komfort, fikk vi også større risiko.

Jeg var i dårlig humør fra starten siden selv om amerikanske annonserer kredittkortet sitt som gir deg alltid en innsjekket pose gratis, noen ganger respekterer portagentene den ikke, og jeg må bestride tiltalen senere. Det skjedde da vi sjekket inn ved AA-porten til Leon / Guanajuato. De fikk meg til å betale for å sjekke en pose, selv om jeg betalte billettgebyrene med AA-kortet. Nå har jeg brukt tid på telefonen for å bestride det igjen. Dette selskapet ser ut til å elske å slåss med selv de beste kundene for å presse ut enda et par dollar. Jeg har hatt en AAdvantage-konto siden 1986, har begge kredittkortene sine fra Barclays og Citi, og har hatt elite-status tidligere.

Som jeg nevnte tidligere, var ombordstigningsprosessen ved ombordstigning nummerprioritet i stedet for rad. Så det var kaotisk og ulogisk, med rad 2, 15 og 30 alle ombordstigning samtidig, 20 minutter med miksing og blanding i nært hold. Kunngjøringen sa at alle måtte ha på seg ansiktsdekning, men ingen håndhever det faktisk. Flere passasjerer skannet ombordstigningskortet sitt og gikk rett videre uten en. Vi ble bedt om å opprettholde en sikker avstand i trikken, men den ble ikke merket eller håndhevet og spilte ingen rolle egentlig siden boardingprosessen på selve flyet var den samme som den pleide å være før-pandemi.

Business class var stort sett tomt på min første flytur, men resten av flyet var nesten fylt opp til kapasitet. Det så ut til å være seks tomme seter.Dette var et 2 X 2 Embraer E175-fly, heldigvis, så det var ingen mellomseter å håndtere. Kunngjøringen spionerte deres forbedrede rengjøringstjeneste, men vi slettet alt for å være sikker. American har fremdeles inflightmagasinet sitt i posen, selv om det ser mye tynnere ut i disse dager, uten reiseannonser.

Det var ingen mat- eller drikkevarer, og vi så flyvertinnene bare da de gjorde sikkerhetsmeldingen. og da de kom gjennom for å samle søppel. De hadde på seg masker, men noen av passasjerene gjorde det ikke. En kunngjøring sa at vi ville gå av land etter rad, men dette var en annen kunngjøring som bare var for utstilling uten implementeringsintensjon. Det var den vanlige «hopp opp og stå rundt» -prosessen etter tingen, alle i enda nærmere nærhet enn da de ble sittende.

Den andre flyvningen fra Dallas til Tampa følte seg risikofylt. Nok en gang snakket American Airlines et godt spill i kunngjøringene sine om hvor viktig sikkerheten vår var og alle de flotte tingene de gjør med hensyn til helsen vår, men det var alt sammen leppetjeneste. Handlingene støttet ikke det i det hele tatt. Det var ingen distanserende markører ved porten og den samme tilfeldige ombordstigningsprosessen betydde at det var en gratis-for-alle igjen. En vedlikeholdsstyrke om bord i de tidlige gruppene, så var 90% av flyet i gruppe 5 eller 6, så alle reiste seg og ble med i ikke i kø samtidig. På flyet, det samme kaotiske rotet som vi hadde før-pandemi, men nå med mer helserisiko.

Nok en gang sa portannonsøren at masker var påkrevd og alle som ikke hadde en, skulle se dem, men noen passasjerer trosset åpent dette antatte kravet og gikk rett gjennom w uten en. Portagentene gjorde ingenting. En flyvertinne sa til oss: «Vi kan ikke gjøre noe. Det er selskapets policy som vi ikke kan håndheve, bare spør.» (Piloter og flyvertinner kjemper mot selskapet om dette, men flyselskapets egne uttalelser viser at penger er viktigere enn helse eller arbeidere eller passasjerer.)

På flyet var nesten hvert sete fullt, uten seter utelukket av flyselskapet. De eneste tomme midtsetene var de dyreste som ingen hadde betalt $ 81 ekstra for å sitte i. Min kone fikk oss faktisk flyttet fordi to personer i min rad på tre ikke hadde på seg maske da vi gikk ombord. Hun har en respiratorisk tilstand og var alvorlig bekymret for den ekstra risikoen. Kudos til mannskapet for å hjelpe til med å spre situasjonen.

Ved start var det en kunngjøring om at passasjerer skulle bruke maske hvis de ikke spiste eller drakk , men da sa en merkelig advarsel til slutt å være følsom for de som kan ha en medisinsk tilstand som ikke tillater dem å ha på seg. Hvor mange mennesker er det egentlig? En av 100.000? Det ser ut til at det kan håndteres på fra sak til sak i stedet for å få alle til å tenke: «Hmmm, antar jeg Jeg trenger bare å få legevennen min til å skrive til meg et notat, og da kan jeg være maskefri! Skru alt sammen. ”

Gate-kunngjøringer hadde sagt at vi skulle kjøpe vår egen mat på flyplassen fordi det ikke ville være service på flyet. De ga alle en liten pose når vi gikk ombord med vann, kringler, kjeks og våtservietter. Jeg liker ikke ideen om all den engangsplastikken fra de små vannflaskene som går på søppelfyllinger og havet, men det er et fornuftig trekk under omstendighetene. Som før så vi ikke flyvertinnene bortsett fra sikkerhetsmeldinger og søppelhenting. De har ikke mye å gjøre i disse dager, bortsett fra å redusere tvister og sitteplasser. Jeg vedder på at de ikke hadde «konfliktløsning» og «helserisikoreduksjon» øverst på listen sin da de registrerte seg.

Neste gang jeg flyr på Delta

Flere flyselskaper går turen i stedet for bare å snakke et godt spill som amerikansk. Hvis jeg kunne fly sørvest tilbake til Mexico ville jeg gjort det, men de drar ikke til hjemflyplassen min. Så neste gang vi skal på Delta i stedet. Det virker ofte som alle eldre flyselskaper suger likt, men jeg er imponert over hvordan Delta har trappet opp denne gangen. I stedet for å ta en regjeringsredningsaksjon fra skatten og deretter skru på oss med samme grådige praksis, er Delta «å blokkere midtseter og begrense sitteplasser til 50% i første klasse og 60% i andre hytter for å gi kundene mer plass.»

Takk! Det får Delta Delta, selv om jeg må betale mer for de tre returbillettene våre.

Når det gjelder American Airlines, flyr jeg ikke med dem igjen med mindre jeg har ikke noe annet valg. Selv da vil jeg finne en måte å komme meg på et fly som er tydelig undersolgt før jeg bestiller. Det er ikke verdt å dø for å komme fra punkt A til punkt B. Forhåpentligvis kan jeg bruke milene deres på OneWorld-partnerflyselskaper i stedet.

Virkelig skjønt, jeg planlegger å fly så lite som mulig til viruset er under kontroll, vi har en vaksine, eller det er en effektiv behandling. Det er bare for mange egoistiske mennesker og grådige selskaper som skaper et usikkert miljø for reisende.

Som noen som er avhengige av reiselivsbransjen for å tjene til livets opphold, er det vondt å si dette, men jeg kan ikke bevisst anbefale noen å fly med et fly i disse dager som ikke blokkerer seter. Det er bedre å finne en annen måte å reise på.

Hvis du må fly, kan jeg med sikkerhet anbefale Delta Airlines, som fungerte mye bedre på vei tilbake.