De 100 beste boeken van de 21e eeuw

Lees de recensie

Claudia Rankine confronteert de geschiedenis van racisme in de VS. Foto: Ricardo DeAratanha / LA Times via Getty Images

Citizen: An American Lyric

Van de trage noodhulp in de zwarte buitenwijken vernietigd door orkaan Katrina aan een moeder die haar dochter probeert weg te halen bij een zwarte passagier in een vliegtuig, het bekroonde proza van de dichter confronteert de geschiedenis van racisme in de VS en vraagt: ongeacht hun werkelijke status, wie wordt het echt een burger?
Lees de recensie

door Michael Lewis (2010)

De auteur van The Big Short heeft carrière gemaakt door de meest ondoorzichtige onderwerpen onderhoudend en begrijpelijk te maken: Moneyball vertelt het verhaal van hoe geeks jocks te slim af waren om met wiskunde een revolutie teweeg te brengen in honkbal. Maar je hoeft de sport niet te kennen of er om te geven, want – zoals bij al het beste schrijven van Lewis – gaat het erom hoe het verhaal wordt verteld.
Lees de recensie

James McAvoy in de verfilming van verzoening.

door Ian McEwan (2001)

Er zijn echos van DH Lawrence en EM Forster in McEwans fijn afgestemde dissectie van geheugen en schuldgevoel. Het lot van drie jonge mensen wordt veranderd door de leugen van een jong meisje aan het einde van een zinderende dag op een landgoed in 1935. Levenslang wroeging, de gruwel van oorlog en verwoestende wendingen volgen in een elegante, diepgevoelde meditatie over de macht. van liefde en kunst.
Lees de recensie

Het jaar van magisch denken

Met koud, helder en nauwkeurig proza geeft Didion een verslag van het jaar waarin haar man, de schrijver John Gregory Dunne, instortte door een fatale hartaanval in hun huis. Haar vernietigende onderzoek van verdriet en weduwschap veranderde de aard van het schrijven over rouwverwerking.
Lees de recensie

door Zadie Smith (2000)

Het debuut van Smith, dat zich afspeelt rond de onwaarschijnlijke band tussen twee oorlogsvrienden, legt op briljante wijze de multiculturele geest van Groot-Brittannië vast en biedt een overtuigend inzicht in gezinsleven van immigranten.

door Alan Hollinghurst (2004)

Nick Guest, afgestudeerd aan Oxford, heeft het twijfelachtige geluk om te verhuizen naar het grote huis in West-Londen van een opkomend parlementslid uit Tory. De degeneratie uit het Thatcher-tijdperk wordt rijkelijk weergegeven als Nick verliefd wordt op de zoon van een supermarktmagnaat, en de roman vertelt hoe aids het homoleven in Londen begon te vergiftigen. In ongeëvenaard proza legt Hollinghurst iets vast dat in de buurt komt van de tijdgeest.
Lees de recensie

door Anne Enright (2015)

Een reünie domineert het familiedrama van de Ierse romanschrijver, maar de individuele verhalen van de vijf leden van de Madigan-clan – de matriarch Rosaleen en haar kinderen Dan, Emmet, Constance en Hanna, die ontsnappen en zeker terugkeren, worden prachtig in balans gehouden. Wanneer de Madigans halverwege het boek eindelijk samenkomen, herinnert Enright ons meesterlijk aan het gewicht van geschiedenis en familie.
Lees de recensie

Martin Amis herinnert zich zijn fluwelen -geschikte, slangenhuid-gelaarsde jeugd. Foto: Jeremy Sutton-Hibbert / Getty Images

door Martin Amis (2000)

Bekend om de vuurwerkzinnen en brede satires van zijn fictie vertoonde Amis een veel warmer gezicht in zijn memoires. Zijn leven wordt gekweld door de verdwijning van zijn neef Lucy, die twintig jaar later wordt onthuld door Fred West te zijn vermoord. Maar Amis heeft ook veel plezier bij het terugdenken aan zijn jeugd in “fluwelen kostuum, met slangenleer”, en schildert een ontroerend portret van het komische enthousiasme van zijn vader terwijl de ouderdom hem reduceert tot een soort “anti-Kingsley”.
Lees de recensie

De haas met amberkleurige ogen

In deze voortreffelijke familiememoires legt de keramist uit hoe hij een verzameling van 264 netsuke – kleine Japanse ornamenten – erfde van zijn oudoom. Het onwaarschijnlijke voortbestaan van de netsuke houdt in dat De Waal een verhaal vertelt dat van Parijs naar Oostenrijk verhuist onder de nazis naar Japan, en hij roept prachtig een gevoel van plaats op. Het boek fungeert ook als een reeks diepgaande reflecties op objecten en wat ze voor ons betekenen.
Lees de recensie

Overzicht door Rachel Cusk

Outline door Rachel

Dit verrassende werk van autofictie, dat een nieuwe richting voor Cusk aangeeft, volgt een auteur die een cursus creatief schrijven geeft een hete zomer in Athene. Ze leidt verteloefeningen. Ze ontmoet andere schrijvers voor het avondeten. Ze hoort van andere mensen over relaties, ambitie, eenzaamheid, intimiteit en “de walging die onuitwisbaar bestaat tussen mannen en vrouwen.” Het eindresultaat is subliem.
Lees de recensie

Fun Home door Alison Bechdel

door Alison Bechdel (2006)

De donker humoristische memoires van de Amerikaanse cartoonist vertellen het verhaal van hoe haar in de kast gesloten homoseksuele vader zelfmoord pleegde maanden nadat ze uit de kast kwam als lesbienne. Dit baanbrekende werk, dat later een musical werd, hielp het moderne genre van grafische memoires vorm te geven, door gedetailleerde en prachtige panelen te combineren met een opmerkelijke emotionele diepgang.
Lees de recensie

door Siddhartha Mukherjee (2010)

“Normale cellen zijn identiek normaal; kwaadaardige cellen worden op unieke manieren ongelukkig kwaadaardig. ” In de openingszin van Anna Karenina zet Mukherjee de adembenemende ambitie van zijn onderzoek naar kanker uiteen: niet alleen om de kennis van een praktiserend oncoloog te delen, maar ook om zijn lezers mee te nemen op een literaire en historische reis.
Lees de recensie

door Maggie Nelson (2015)

Een opwindende memoires die een moment vastlegde in het denken over gender, en ook de wereld van boeken veranderde. Het verhaal, in fragmenten verteld, gaat over de zwangerschap van Nelson, die zich ontvouwt op hetzelfde moment dat haar partner, de kunstenaar Harry Dodge, testosteroninjecties begint: “de zomer van onze veranderende lichamen”. Opvallend eerlijk, oorspronkelijk geschreven, met een melkwegstelsel van intellectuele referentiepunten, is het in wezen een liefdesverhaal; een verhaal dat een nieuwe manier van leven mogelijk lijkt te maken.
Lees de recensie

The Underground Railroad

Een opwindend, genre-verbuigend verhaal over ontsnapping uit de slavernij in het diepe zuiden van Amerika, deze Pulitzer-prijswinnaar combineert buitengewoon proza en ongemakkelijke waarheden. Twee slaven vluchten voor hun meesters met behulp van de ondergrondse spoorlijn, het netwerk van abolitionisten die slaven uit het zuiden hielpen, prachtig opnieuw bedacht door Whitehead als een steampunk-visie van een letterlijke trein.
Lees de recensie

Ongemakkelijke waarheden… Colson Whitehead. Foto: Ramin Talaie

door Karl Ove Knausgaard (2009), vertaald door Don Bartlett (2012)

De eerste aflevering van Knausgaards meedogenloos zelfonderzoekende zesdelige serie My Struggle draait om de leven en dood van zijn alcoholische vader. Of je hem nu wel of niet beschouwt als de proust van de memoires, zijn dwangmatige eerlijkheid creëerde een nieuwe maatstaf voor autofictie.
Lees de recensie

door Carol Ann Duffy (2005)

Een ontroerend, boekachtig gedicht van de eerste Britse dichteres laureaat, Rapture, won de TS Eliot-prijs in 2005 Van verliefdheid tot verraad en scheiding, Duffy geeft romantiek opnieuw uit met verfrissende originaliteit.
Lees de recensie

Haat, vriendschap, verkering, liefdesrelatie, huwelijk

Canadas oplettende en humane schrijver van korte verhalen, die de Nobelprijs won in 2013, is op haar best hierin verzameling. Het lot van een huishoudster wordt veranderd door de grappen van de tienerdochter van haar werkgever; een onverbeterlijke flirt accepteert gracieus de nieuwe romance van zijn vrouw in haar verzorgingshuis. Geen enkel personage gedraagt zich zoals aanvankelijk verwacht in Munros verhalen, die zijn afgestemd op de kleinste verschuivingen in perceptie.
Lees de recensie

door Thomas Piketty (2013), vertaald door Arthur Goldhammer (2014)

Capital, het prachtig geschreven product van 15 jaar onderzoek, maakte van de auteur een intellectueel ster – de moderne Marx – en opende de ogen van de lezers voor hoe het neoliberalisme enorm grotere ongelijkheden veroorzaakt. De boodschap zit vol met gegevens, theorieën en historische analyse en is duidelijk en profetisch: tenzij regeringen de belastingen verhogen, zullen de nieuwe en groteske welvaartsniveaus van de rijken politieke instabiliteit in de hand werken.
Lees de recensie

Sally Rooney concentreert zich op de onzekerheid van het millenniumleven. Foto: Richard Saker / The Observer

door Sally Rooney (2018)

Rooneys tweede roman, een liefdesverhaal tussen twee slimme en beschadigde jonge mensen die volwassen worden in het hedendaagse Ierland, bevestigde haar status als literaire superster. Haar focus ligt op de ontwrichting en onzekerheid van het millenniumleven, maar haar elegante proza heeft een universele aantrekkingskracht.
Lees de recensie

A Visit from The Goon Squad

Geïnspireerd door zowel Proust als The Sopranos, volgt Egans Pulitzer-winnende komedie verschillende personages in en rond de Amerikaanse muziekindustrie, maar is echt een boek over herinnering en verwantschap, tijd en verhaal, continuïteit en ontkoppeling.
Lees de recensie

door Andrew Solomon (2001)

Voortkomend uit Solomons eigen pijnlijke ervaring, onderzoekt deze anatomie van depressie de vele gezichten – plus de wetenschap, sociologie en De combinatie van eerlijkheid, wetenschappelijke strengheid en poëzie maakte het boek tot een maatstaf in literaire memoires en begrip van geestelijke gezondheid.
Lees de recensie

door George Saunders (2013)

Deze warme maar bijtende verzameling korte verhalen van de Booker-winnende Amerikaanse auteur zal uw vertrouwen in de mensheid herstellen. Hoe vreemd de omgeving ook is – een futuristisch gevangenislaboratorium, een huis uit de middenklasse waar menselijke gazonornamenten als statussymbool worden gebruikt – in deze surrealistische satires over het leven na een crash herinnert Saunders ons aan de betekenis die we in kleine momenten vinden.
Lees de recensie

Geschiedenis van de mensheid op een kaart … Yuval Noah Harari. Foto: Olivier Middendorp

door Yuval Noah Harari (2011), vertaald door Harari met John Purcell en Haim Watzman (2014)

In zijn Olympische geschiedenis van de mensheid documenteert Harari de talloze revoluties die Homo sapiens de afgelopen 70.000 jaar heeft ondergaan: van nieuwe sprongen in cognitief redeneren tot landbouw, wetenschap en industrie, het tijdperk van informatie en de mogelijkheden van biotechnologie. Het bereik van Harari is voor sommigen misschien te breed, maar dit boeiende werk stond bovenaan de hitlijsten en deed miljoenen mensen verbazen.
Lees de recensie

door Kate Atkinson (2013)

Atkinson onderzoekt familie, geschiedenis en de kracht van fictie terwijl ze het verhaal vertelt van een vrouw geboren in 1910 – en daarna vertelt het opnieuw, en opnieuw en opnieuw. In de vele levens van Ursula Todd wordt ze gewurgd bij de geboorte, verdronken op een strand in Cornwall, gevangen in een vreselijk huwelijk en op bezoek bij Adolf Hitler in Berchtesgaden. Maar deze duizelingwekkende fictieve constructie is gebaseerd op zon emotionele intelligentie dat de worstelingen van haar heldin altijd pijnlijk, vreugdevol echt aanvoelen.
Lees de recensie

Portret van een onconventionele geest … Een toneelbewerking van The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. Foto: Alastair Muir / REX /

The Curious Incident of the Dog in the Night ‑ Time

De vijftienjarige Christopher John Francis Boone raakt verdiept in het mysterie van de dood van een hond en onderzoekt nauwgezet door middel van diagrammen, tijdschemas, kaarten en wiskundige problemen. Haddons fascinerende weergave van een onconventionele geest was een cross-overhit bij zowel volwassenen als kinderen en werd aangepast tot een zeer succesvol toneelstuk.
Lees de recensie

The Shock Doctrine

In dit urgente onderzoek van vrijemarktfundamentalisme betoogt Klein – met bijbehorende reportage – dat de sociale ineenstortingen tijdens decennia van neoliberale economische beleid is niet toevallig, maar in feite een integraal onderdeel van de werking van de vrije markt, die afhankelijk is van rampen en menselijk lijden om te functioneren.
Lees de recensie

Viggo Mortensen en Kodi Smit- McPhee in The Road, gebaseerd op de roman van Cormac McCarthy. Foto: Allstar / Dimension Films / 2929 Productions

door Cormac McCarthy (2006)

Een vader en zijn jonge zoon, “elk de wereld van de ander volledig , sleep je door de ruïnes van het post-apocalyptische Amerika in dit angstaanjagende maar tedere verhaal dat met bijbelse overtuiging wordt verteld. van de mensheid knipoogt, maken de roman tot zon krachtige ecologische waarschuwing.
Lees de recensie

door Jonathan Franzen (2001)

De leden van een normaal ongelukkig Amerikaans gezin worstelen om zich aan te passen aan de veranderende assen van hun werelden in de laatste decennia van de 20e eeuw. Franzens beweging naar het realisme oogstte enorme literaire beloningen: door zowel binnenlandse als nationale conflicten te onderzoeken, is deze familiesaga slim, grappig en waanzinnig leesbaar. de recensie

door Elizabeth Kolbert (2014)

De wetenschapsjournalist onderzoekt met duidelijkheid en gedenkwaardige details de huidige crisis van het verlies van planten en dieren veroorzaakt door de menselijke beschaving (in de afgelopen half miljard jaar zijn er vijf massa-uitstervingen op aarde geweest; we veroorzaken een andere). Kolbert beschouwt beide ecosystemen – het Groot Barrièrerif, het Amazone-regenwoud – en de levens van enkele uitgestorven en binnenkort uitgestorven wezens, waaronder de Sumatraanse neushoorn en de mooiste vogel ter wereld, de zwartkophoningkruiper van Maui. .
Lees de recensie

Een slimme studie van onschuld en ervaar… Sarah Waters.Foto: Jeremy Sutton-Hibbert / Getty Images

door Sarah Waters (2002)

Verhuizing van de onderwereldholen van Victoriaans Londen naar de boudoirs van country house gothic, en draait om de verleiding van een erfgename, Waters derde roman is een druipend sfeervolle thriller, een slimme studie van onschuld en ervaring, en een sensueel lesbisch liefdesverhaal – met een plotwending om de lezer naar adem te laten happen.
Lees de recensie

door Barbara Ehrenreich (2001)

In deze moderne reportageklassieker beschrijft Ehrenreich haar pogingen om van het minimumloon te leven in drie Amerikaanse staten. Ze werkte eerst als serveerster, daarna als schoonmaakster en assistent in een verpleeghuis, maar ze worstelde nog steeds om te overleven, en de verhalen van haar collegas zijn schokkend. De Amerikaanse economie zoals ze die heeft meegemaakt, is vol routinematige vernedering, met hoge eisen en lage beloningen. Twee decennia later leest dit nog steeds als dringend nieuws.
Lees de recensie

The Plot Against America

Wat als vlieger Charles Lindbergh, die Hitler ooit “een groot man” noemde, het Amerikaanse presidentschap had gewonnen in een verpletterende overwinning en een verdrag getekend met nazi-Duitsland? Paranoïde maar plausibel, Roths roman uit de alternatieve wereld is alleen maar relevanter in het tijdperk van Trump.
Lees de recensie

door Elena Ferrante (2011), vertaald door Ann Goldstein (2012)

Krachtig intiem en onbeschaamd huiselijk, de eerste in Ferrantes Napolitaanse serie maakte haar bekend als een literaire sensatie. Dit en de drie romans die volgden, documenteerden de manieren waarop vrouwenhaat en geweld levens konden bepalen, evenals de geschiedenis van Italië aan het einde van de 20e eeuw.

door Chimamanda Ngozi Adichie (2006)

Toen de Nigeriaanse auteur Adichie opgroeide, “zweefde de Biafraoorlog over alles”. Haar ingrijpende, suggestieve roman, die de Oranjeprijs won, brengt de politieke en persoonlijke strijd van degenen die in het conflict verwikkeld zijn in kaart en verkent de brute erfenis van het kolonialisme in Afrika.
Lees de recensie

Duizelingwekkende verhalen… de film uit 2012 aanpassing van Cloud Atlas. Foto: Allstar / Warner Bros Pictures / Sportsphoto Ltd / Allstar

David Mitchell (2004)

Het epos dat Mitchells naam heeft gemaakt is een Russische pop van een boek, verhalen nestelt in verhalen en overspant eeuwen en genres met zelfvertrouwen. Van een 19e-eeuwse zeevarende tot een verhaal van voorbij het einde van de beschaving, via nucleaire intriges uit de jaren 70 en de getuigenis van een toekomstige kloon, deze duizelingwekkende verhalen zijn subtiel met elkaar verbonden en benadrukken de echos en herhalingen van de enorme menselijke symfonie.
Lees de recensie

door Ali Smith (2016)

Smith begon tegen de achtergrond van het EU-referendum met het schrijven van haar Seasonal Quartet, een nog steeds aan de gang zijnde experiment in quickfire-publicaties. De resulterende eerste Brexit-roman is niet alleen een momentopname van een nieuw verdeeld Groot-Brittannië, maar een oogverblindende verkenning van liefde en kunst, tijd en dromen, leven en dood, allemaal gedaan met haar gebruikelijke uitvinding en humor.
Lees de recensie

Een meditatie over wat het betekent om een zwarte Amerikaan te zijn vandaag… Ta-Nehisi Coates Foto: Shahar Azran / WireImage

Tussen de wereld en mij

Coates gepassioneerde meditatie over wat het betekent dat hij tegenwoordig een zwarte Amerikaan is, maakte hem een van de belangrijkste intellectuelen en schrijvers van het land. Als zoon van een voormalige Black Panther in de gewelddadige straten van Baltimore heeft hij een stem die uitdagend maar ook poëtisch is. Between the World and Me neemt de vorm aan van een brief aan zijn tienerzoon en varieert van de dagelijkse realiteit van raciale onrechtvaardigheid en politiegeweld tot de geschiedenis van slavernij en de burgeroorlog: blanken, hij schrijft, zal zich nooit herinneren “de omvang van de diefstal die hen heeft verrijkt”.
Lees de recensie

door Philip Pullman (2000)

Kinderfictie werd volwassen toen het laatste deel van Pullmans His Dark Materials-trilogie het eerste boek werd dat voor jongere lezers won de prijs voor Whitbread-boek van het jaar. Pullman heeft fantasierijk vuur en bravoure over het vertellen van verhalen gebracht aan de zwaarste onderwerpen: religie, vrije wil, totalitaire structuren en de menselijke drive om te leren, te rebelleren en te groeien. Hier bereikt Asriels strijd tegen de Autoriteit zijn hoogtepunt, reizen Lyra en Will naar het Land van de Doden, en Mary onderzoekt de mysterieuze elementaire deeltjes die hun naam lenen aan zijn huidige trilogie: The Book of Dust. Het door Hollywood aangewakkerde commerciële succes van JK Rowling is Pullman tot nu toe misschien ontgaan, maar zijn verfijnde bewerking van Paradise Lost hielp volwassen lezers elke verlegenheid af te werpen bij het genieten van fictie geschreven voor kinderen – en de publicatie heeft nooit achterom gekeken.
Lees de recensie

door WG Sebald (2001), vertaald door Anthea Bell (2001)

Sebald stierf in een auto-ongeluk in 2001, maar zijn genre-tartende mix van feit en fictie, een scherp besef van het morele gewicht van de geschiedenis en de vervlechting van innerlijke en uiterlijke reizen hebben een enorme invloed gehad op het hedendaagse literaire landschap. Zijn laatste werk, het typisch allusieve levensverhaal van één man, brengt de joodse disapora en de verloren 20e eeuw met hartverscheurende kracht in kaart. Lees de recensie

Van links: Keira Knightley, Carey Mulligan en Andrew Garfield in de verfilming van Never Let Me Go uit 2010. Foto: FoxSearch / Everett / Rex Features

door Kazuo Ishiguro (2005)

Van zijn Booker-winnaar The Remains of the Day uit 1989 bij The Buried Giant uit 2015 schrijft Nobelprijswinnaar Ishiguro diepgaande, raadselachtige allegorieën over geschiedenis, nationalisme en de plaats van het individu in een wereld die ons altijd te boven gaat. Zijn zesde roman, een liefdesdriehoek tussen menselijke klonen in een alternatief Engeland uit de jaren negentig, brengt een prachtig understatement in zijn onderzoek naar sterfelijkheid, verlies en wat het betekent om mens te zijn.
Lees de recensie

door Svetlana Alexievich (2013), vertaald door Bela Shayevich (2016)

De Wit-Russische Nobelprijswinnaar nam duizenden uren getuigenis op van gewone mensen om dit te creëren mondelinge geschiedenis van de Sovjet-Unie en haar einde. Schrijvers, obers, doktoren, soldaten, voormalige Kremlin-apparatsjiks, overlevenden van de goelag: ze krijgen allemaal de ruimte om hun verhalen te vertellen, hun woede en verraad te delen en hun zorgen over de overgang naar het kapitalisme te uiten. Een onvergetelijk boek, dat zowel een daad van catharsis is als een diepgaande demonstratie van empathie.

door Marilynne Robinson (2004)

Robinsons meditatieve, diep filosofische roman wordt verteld door middel van brieven geschreven door bejaarde predikant John Ames in de jaren vijftig tegen zijn jonge zoon die, wanneer hij eindelijk volwassen is geworden, zijn vader niet zal zien, op zijn minst dit postume eenzijdige gesprek zal voeren: Terwijl je dit leest, ben ik onvergankelijk, op de een of andere manier levendiger dan ik ooit ben geweest. ” Dit is een boek over nalatenschap, een verslag van een zak van Amerika die nooit zal terugkeren, een herinnering aan de hartverscheurende, kortstondige schoonheid die in het dagelijks leven te vinden is. Zoals Ames concludeert, aan zijn zoon en zichzelf: “Er zijn er duizend duizend redenen om dit leven te leiden, allemaal voldoende. ”
Lees de recensie

Hilary Mantel legt een gevoel vast van geschiedenis luisteren en praten met zichzelf . Foto: David Levenson / Getty Images

door Hilary Mantel (2009)

Mantel publiceerde al een kwart eeuw vóór het project dat maakte haar tot een fenomeen, dat in maart zal worden afgesloten met het derde deel van de trilogie, The Mirror and the Light. Als je haar verhaal leest over de opkomst van Thomas Cromwell aan het Tudorhof, waarin het ontstaan van een nieuw Engeland en de zelfcreatie van een nieuw soort man wordt beschreven, stap je in de stroom van haar onweerstaanbaar gezaghebbende tegenwoordige tijd. achter de ogen van haar held vandaan. De oppervlaktedetails zijn sensueel, levendig onmiddellijk, de taal zo fris als nieuwe verf; maar haar verkenning van macht, lot en fortuin wordt ook diep overwogen en voortdurend in dialoog met onze eigen tijd, zoals we gevormd en gecreëerd zijn door het verleden. In dit boek hebben we, zoals ze bedoelde, “een gevoel van geschiedenis die luistert en tegen zichzelf praat”.
Lees de recensie

• Om een van deze titels te bestellen, ga naar guardianbookshop.com of bel 0330 333 6846. Gratis VK p & p boven £ 15, alleen online bestellingen. Telefonische bestellingen min p & p van £ 1,99.